Maksud Negeri

Dalam konteks Surah Hud ayat 117, perkataan negeri (الْقُرَى) membawa maksud yang lebih luas daripada sekadar sebuah tempat secara fizikal. Ia merujuk kepada kawasan tempat tinggal suatu kaum atau masyarakat, termasuk penduduk, struktur sosial, dan cara hidup mereka. Maksudnya boleh dijelaskan dari beberapa perspektif berikut:

1. Konteks fizikal dan geografiNegeri merujuk kepada bandar, kampung, atau kawasan yang dihuni oleh suatu kumpulan masyarakat. Contohnya, seperti negeri-negeri atau kawasan tempat tinggal umat-umat terdahulu yang disebut dalam al-Quran, seperti negeri kaum Nuh, kaum ‘Ad, kaum Thamud, atau kaum Luth. 

2. Konteks sosial dan kolektif:
Ia juga membawa makna masyarakat atau komuniti yang tinggal di negeri tersebut. Oleh itu, kebinasaan yang disebut dalam ayat ini tidak hanya merujuk kepada kehancuran fizikal negeri (bangunan, tanah, atau geografi), tetapi juga keruntuhan sistem sosial, moral, dan peradaban masyarakat yang tinggal di dalamnya. 

3. Simbolik untuk kelompok manusia:
Dalam tafsiran yang lebih simbolik, negeri boleh dilihat sebagai lambang peradaban manusia secara kolektif. Allah tidak akan membinasakan sesebuah peradaban atau komuniti selagi mana mereka berusaha memperbaiki keadaan sesama mereka, meskipun terdapat dosa atau kesalahan individu di dalamnya.

Jadi, maksud negeri ini mencakup bukan hanya tanah atau wilayah, tetapi juga masyarakat yang menghuni negeri/negara tersebut serta cara hidup dan hubungan mereka sesama manusia. Ayat ini menunjukkan keadilan Allah: pembinasaan tidak akan berlaku secara kolektif kecuali apabila kezaliman sudah berleluasa tanpa usaha memperbaiki keadaan. 


Dalam konteks moden, negeri yang disebut dalam Surah Hud ayat 117 boleh difahami sebagai lambang bagi sesebuah negara atau wilayah pemerintahan. Namun, tafsir ini memerlukan pemahaman yang lebih luas dan kontekstual, kerana istilah negeri (الْقُرَى) dalam ayat tersebut bukan hanya merujuk kepada entiti politik seperti yang kita fahami pada zaman ini. Berikut adalah penjelasannya:

1. Negeri sebagai sebuah entiti sosial dan politik: Dalam tafsiran moden, "negeri" boleh mewakili sebuah negara atau wilayah yang dihuni oleh masyarakat dengan sistem sosial, ekonomi, dan politik tertentu. Dalam konteks ini, ayat tersebut mengingatkan bahawa kehancuran atau keruntuhan sesebuah negara berlaku apabila masyarakatnya penuh dengan kezaliman, korupsi, atau ketidakadilan, tanpa ada usaha memperbaiki keadaan. 

2. Negeri sebagai lambang peradaban manusia: Ayat ini boleh dilihat sebagai amaran terhadap keruntuhan peradaban secara menyeluruh, bukan sekadar runtuhnya institusi politik atau struktur negara. Sejarah membuktikan bagaimana peradaban besar seperti Mesir purba, Rom, dan Sumeria runtuh kerana kezaliman, kebejatan moral, atau penindasan. 

3. Konteks dalam Islam: Dalam Islam, sebuah negara bukan hanya diukur melalui sistem pentadbiran atau perundangan, tetapi lebih kepada bagaimana masyarakat di dalamnya menjalankan nilai-nilai keadilan, kebaikan, dan keprihatinan terhadap sesama manusia. Ayat ini menegaskan bahawa selagi rakyat dalam sesebuah negeri (atau negara) berusaha memperbaiki hubungan sesama manusia, Allah tidak akan membinasakan mereka walaupun mungkin ada kelemahan atau dosa. 

4. Pengajaran untuk negara moden: Dalam konteks hari ini, "negeri" boleh difahami sebagai simbol bagi negara-negara moden. Ayat ini menjadi peringatan bahawa kezaliman kolektif, seperti penindasan rakyat, kejahatan sistemik, atau pengabaian tanggungjawab sosial, boleh membawa kepada keruntuhan negara. Sebaliknya, usaha berterusan untuk memperbaiki keadaan masyarakat melalui keadilan sosial, bantuan kepada golongan yang memerlukan, dan menjaga kesejahteraan rakyat boleh menjadi penyelamat daripada kebinasaan.

Kesimpulan:
Negeri dalam ayat ini boleh difahami sebagai lambang sesebuah negara atau masyarakat secara umum. Namun, mesej utamanya adalah bahawa kelangsungan sesebuah negeri atau negara bergantung pada keadilan, usaha memperbaiki keadaan, dan hubungan baik sesama manusia. Ini adalah pengajaran yang relevan untuk semua zaman, termasuk era negara-negara moden. 


Surah Hud ayat 117 tidak menyebut secara khusus sama ada negeri itu adalah negeri Islam atau negeri bukan Islam. Ayat ini menggunakan istilah negeri (الْقُرَى) dalam makna yang umum, tanpa membezakan antara kepercayaan, agama, atau sistem yang diamalkan oleh penduduk negeri tersebut. Ini menunjukkan sifat universal keadilan dan rahmat Allah dalam mengatur urusan manusia. Berikut adalah beberapa poin penting berkaitan hal ini:

1. Hukum alam dan sunnatullah: Ayat ini menunjukkan bahawa sunnatullah (ketetapan Allah dalam mengatur dunia) berlaku secara menyeluruh kepada semua negeri, tidak kira negeri Islam atau bukan Islam. Selagi masyarakat dalam negeri tersebut berusaha memperbaiki keadaan sesama mereka dan menghindari kezaliman, Allah tidak akan membinasakan mereka, walaupun mereka mungkin tidak beriman. Ini mencerminkan keadilan Allah terhadap semua manusia. 

2. Fokus pada kezaliman dan keadilan: Ayat ini menekankan bahawa kebinasaan kolektif biasanya disebabkan oleh kezaliman yang meluas dalam sesuatu negeri. Selagi masyarakat tersebut bersikap adil dan menjaga hubungan baik sesama manusia, mereka terhindar daripada azab. Ini bermakna prinsip keadilan sosial dan usaha memperbaiki keadaan adalah nilai-nilai universal yang melampaui batas agama. 

3. Rahmat Allah kepada semua makhluk: Rahmat Allah meliputi seluruh makhluk, bukan hanya kepada orang Islam. Hal ini selaras dengan sifat Allah sebagai Ar-Rahman (Maha Pemurah), yang memberikan nikmat dan perlindungan kepada semua makhluk tanpa memandang agama atau keimanan mereka. Dalam konteks ini, sebuah negeri yang adil dan saling memperbaiki akan tetap mendapat perlindungan Allah, walaupun bukan negeri Islam. 

4. Tanggungjawab manusia sebagai khalifah: Ayat ini juga boleh difahami dalam konteks tanggungjawab manusia sebagai khalifah di bumi. Semua manusia, tidak kira agama, mempunyai peranan menjaga keharmonian, keadilan, dan kemakmuran dalam masyarakat. Selagi mereka menjalankan tanggungjawab ini, negeri mereka akan terhindar daripada kebinasaan. 

5. Contoh dalam sejarah:
Sejarah menunjukkan bahawa ada negeri bukan Islam yang makmur kerana menegakkan keadilan dan kebaikan kepada rakyatnya, sementara ada negeri yang mengaku Islam tetapi hancur kerana dipenuhi kezaliman dan kerosakan. Ini membuktikan bahawa ayat ini berbicara tentang prinsip universal yang tidak terikat pada agama tertentu, tetapi kepada tindakan manusia dalam masyarakat.

Kesimpulan:

Ayat 117 Surah Hud menegaskan bahawa Allah tidak akan membinasakan mana-mana negeri selagi mereka memperbaiki keadaan sesama manusia, tanpa membezakan agama atau kepercayaan penduduk negeri tersebut. Ini menunjukkan bahawa keadilan, kebaikan, dan usaha memperbaiki hubungan dalam masyarakat adalah prinsip yang dihormati Allah, tidak kira negeri itu Islam atau bukan Islam. 


Berdasarkan Surah Hud ayat 117, kebinasaan akan menimpa mana-mana negeri—Islam atau bukan Islam—sekiranya kezaliman dibiarkan berleluasa tanpa ada usaha untuk memperbaiki keadaan. Ini kerana kezaliman dan ketidakadilan adalah faktor utama yang membawa kepada kehancuran masyarakat, menurut sunnatullah yang telah ditetapkan Allah.

Berikut adalah penjelasan lebih lanjut:

1. Kezaliman sebagai punca kebinasaan. Allah tidak membezakan sama ada negeri itu Islam atau bukan Islam, tetapi fokus ayat ini adalah kepada keadilan dan usaha memperbaiki hubungan masyarakat. Kezaliman boleh wujud dalam pelbagai bentuk, seperti:

· Penindasan golongan lemah (contohnya: miskin, yatim, wanita, dan orang kurang upaya).

· Ketidakadilan dalam sistem ekonomi (contohnya: riba, monopoli, eksploitasi buruh).

· Korupsi dalam kepemimpinan atau penyalahgunaan kuasa.

· Ketidakpedulian terhadap kebajikan sesama manusia.

Jika masyarakat membiarkan kezaliman ini tanpa sebarang usaha membetulkannya, mereka terdedah kepada kebinasaan kolektif, baik dalam bentuk fizikal, moral, atau rohani.

 

2. Tanggungjawab kolektif masyarakat. Walaupun sebahagian besar masyarakat mungkin tidak zalim secara langsung, ketidakpedulian terhadap kezaliman atau membiarkannya terus berlaku menjadikan mereka turut bertanggung jawab. Islam menekankan konsep amar makruf nahi munkar (menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran), dan apabila ini diabaikan, ia boleh membawa kepada keruntuhan:

· Firman Allah dalam Surah Al-Anfal, 25,
Dan jagalah diri kamu daripada fitnah (bencana atau azab) yang bukan hanya menimpa orang-orang zalim di antara kamu sahaja, tetapi meliputi kamu semuanya. Ayat ini menunjukkan bahawa azab Allah boleh menimpa keseluruhan masyarakat jika kezaliman dibiarkan berlaku tanpa teguran.

 

3. Pelajaran dari sejarah. Sejarah umat-umat terdahulu memberikan contoh nyata bagaimana kezaliman kolektif membawa kebinasaan, seperti:

· Kaum Nuh: Mereka dihancurkan oleh banjir kerana kesombongan mereka dan kezaliman terhadap Nabi Nuh serta penolakan terhadap kebenaran.

· Kaum ‘Ad dan Thamud: Mereka dihancurkan oleh angin ribut dan gempa bumi kerana kezaliman, kesombongan, dan penindasan terhadap golongan lemah.

· Kaum Luth: Mereka dibinasakan kerana perbuatan keji dan kemungkaran yang melampau, tanpa ada usaha memperbaiki masyarakat.

Dalam semua kes ini, kebinasaan tidak datang serta-merta tetapi hanya setelah mereka mengabaikan peringatan dan membiarkan kezaliman berleluasa.

 

4. Relevansi dengan negeri moden. Dalam konteks dunia moden, negeri yang tidak mempedulikan kezaliman dan ketidakadilan—walaupun sebahagian besar rakyatnya tidak terlibat secara langsung—berisiko menghadapi kebinasaan. Kebinasaan ini boleh muncul dalam pelbagai bentuk, seperti:

· Ketidakstabilan politik dan ekonomi.

· Kerosakan sosial, seperti perpecahan masyarakat dan hilangnya kepercayaan sesama manusia.

· Bencana alam yang semakin memburuk akibat kerosakan ekosistem dan eksploitasi alam tanpa tanggungjawab.

· Kehancuran moral, seperti budaya ketamakan, korupsi, dan hilangnya nilai-nilai kemanusiaan.

 

Kesimpulan

Kebinasaan bukan semata-mata soal agama atau keimanan, tetapi soal keadilan, kemanusiaan, dan usaha memperbaiki keadaan. Negeri yang membiarkan kezaliman berlaku tanpa usaha memperbaiki keadaan—sama ada negeri itu Islam atau bukan Islam—akan menghadapi akibat buruknya. Sebaliknya, selagi ada usaha memperbaiki keadilan dan menjaga hubungan baik sesama manusia, negeri itu akan terhindar daripada kebinasaan, sesuai dengan janji Allah dalam ayat ini. 

Maka, semua rakyat dalam sesebuah negeri bertanggungjawab untuk memastikan keadilan dan kebaikan ditegakkan, tanpa mengira agama atau sistem pemerintahan.

No comments:

Post a Comment

 Apabila ayat 117 Hud itu menyebut negeri/negara, mengikut ilmu qiyas boleh membawa kepada daerah, bandar, kampung, kelompok, keluarga. Jadi...